Slow foodia ja autoilua Kreetalla

Kreetan Maku-kuva länsi-kreetalaisen Dounias-tavernan kyltistä

Dounias-taverna Hanian takaisilla vuorilla tarjoilee hyvää puuhiilillä valmistettua lähiruokaa

Slow foodia ja autoilua

Sunnuntai on meille retkipäivä ja jos emme pakkaa eväsreppuja patikointiretkelle, lähdemme road trip-henkisesti seikkailemaan yleensä vuorille jonkun hyvän tavernan perässä. Tällä kertaa, pilvisenä sunnuntaina otimme suunnaksi Drakonan pikkukylän ja ajoimme sinne Haniasta Apteran kautta. Tällöin matkaa kertyi kauniissa, joskin vähän utuisissa maisemissa noin tunnin verran ja ehdimme siinä mukavasti kerätä ruokahalua.

Drakonassa on parikin tunnettua ja hyväksi kehuttua tavernaa. Meidän tähtäimessämme oli ”slow foodista” tunnettu Dounias, jossa mieheni oli käynyt perheineen jokunen vuosi sitten ja aavisteli minun pitävän paikan hengestä. ”Siellä ei ole ruokalistaa vaan päivän tarjontaan käydään tutustumassa keittiössä”, kertoi mieheni. Olinhan minä tällaisista listattomista tavernoista kuullut, mutta en vielä ollut käynyt yhdessäkään. Päinvastoin; tavernojen ruokalistat ovat yllättäneet minut laajuudellaan. Näitä monen sivun katalogeja selatessani mietin usein mitä kuppiloiden pelastajana tunnettu Gordon Ramsay niistä sanoisi. Hänellä kun on aina tapana karsia valikoimasta puolet ja keskittyä määrän sijasta laatuun. Hetken tätä mietittyäni päädyn kuitenkin aina tilaamaan hyvin tyytyväisenä monipuolisen kokoelman herkullisia mezejä.

Saavuimme Douniasiin juuri ennen aavistelemaamme sadekuuroa ja pääsimme kuivina sisään kotoisaan tavernaan. Se oli täynnä ja jäimme odottelemaan seuraavaa vapautuvaa pöytää. Henkilökunta piti meistä hyvää huolta ja tuskin eteiseen päästyämme saimme eteemme täydet raki-lasit. Mikäs siinä, pieni aperitiivi ennen lounasta, suojassa sateelta. Oli selvää, että jäisimme odottamaan pöytää kun kerran tänne asti olimme päässeet ja oli oikein hyvä seisoskella eteisessä katsellen ohi purjehtivia annoksia vesi kielellä. Keittiöön mennessämme tiesimme siis jo suunnilleen mitä tänään oli tarjolla. Ruokailijoiden ilmeitä ja kommentteja seurattuamme tiesimme jo mitä meidänkin kannattaisi ottaa.

Keittiö oli juuri sellainen kuin olimme odottaneetkin: keraamisia keittoastioita, puu-uuni, kodikas ja kiva tunnelma. Emäntä availi kattiloiden kansia ja kertoi mitä ne pitivät sisällään. Vesi herahti taas kielelle ja loppujen lopuksi valitsimme ruokaa ehkä vähän liikaakin ottaen huomioon meidän olevan tällä kertaa kaksin. Tsatsiki kuuluu meillä melkein joka aterialle ja Dounasissa se on näin talvisaikaan tehty kurkun sijaan porkkanalla. Kurkku kun ei kasva vielä avomaassa ja Dounasissa ei käytetä kasvihuoneessa kasvaneita vihanneksia. Tykästyin heti tähän ideologiaan!

Annoskoot olivat kohtuullisia ja vaikka valitsimme monta ruokalajia, emme saaneet itseämme ähkyyn kuten joskus kreetalaisessa tavernassa saattaa käydä. Eteemme kannettiin hortaa, kaalikääryleitä (ilman lihaa), kurpitsabourekia, pinaattipiirasta, voipaperiin käärittyä uunissa hitaasti kypsytettyä karitsaa ja vielä ”arni tsigariastó” eli yksinkertaista mutta ah, niin herkullista oliiviöljyssä levännyttä ja muhinutta lammasta.  Talon omassa uunissa paistettua tuhtia leipää tarjoiltiin stakan ja porkkanatsatsikin kanssa.

Vaikka taverna oli täynnä, tunnelma oli leppoisa ja rauhallinen. Liekö tämä osa sitä slow food-ideologiaa? Tyytyväisinä ja hyvällä ruualla hemmoteltuina lähdimme takaisin kohti Haniaa. Reitiksi valitsimme yhden suosikeistamme eli suuntasimme kohti Therissoa , mutkittelimme vuoristossa ja lopulta päädyimme kauniille Therisson rotkoa halkovalle tielle.  Onneksi tällaisena sateisena päivänä liikennettä ei ollut nimeksikään eli matelimme hyvällä omallatunnolla melkein kävelyvauhtia muutaman kilometrin verran ihastellen rotkon jyrkkiä seinämiä ja niillä taiteilevia vuohia.

Tekemämme reitti kulki Haniasta Apteraan uutta kansallistietä pitkin, Apterasta otimme suunnan kohti Malaxaa ja sieltä Drakonaan. Drakonasta jatkoimme Therissoon ja sieltä takaisin Haniaan, tullen kaupunkiin sen länsipuolelta.

Reitillä kannattaa pysähtyä Apteran vanhassa kaupungissa ja tietenkin lounaalla Douniaksessa. Pysähdyksineen retkeen on hyvä varata n. viisi tuntia.

Reitti Google Mapsissa https://goo.gl/maps/X8eXq

Merjan viimesyksyinen visiitti samaan tavernaan on täällä!

Eläimet ovat täällä rinteellä..

Länsi-Kreetan Drakonassa valmistetaan ruokaa tilan omista tuotteista. Työntäyteisistä päivistä huolimatta Emmi huolehtii hymyillen puutarhastaan, eläimistään, keittiöstään, lapsistaan …